Hírek, aktuális / Intézményünk névadója nyomában jártunk

2024-05-09 09:53:33
Intézményünk névadója nyomában jártunk

A körmendi Dr. Batthyányné Coreth Mária Óvoda és Bölcsőde munkatársai számára – nevelés nélküli munkanap keretében – április közepén kirándulást szerveztünk névadónk nyomában, hiszen 2024-ben Coreth Mária Terézia emlékév van.

Az intézményrendszerhez tartozó kollégák a kirándulás első állomásán.

Coreth Mária Terézia 150 évvel ezelőtt született, ugyanazon a napon, csak 25 évvel később kötött házasságot Boldog Batthyány–Strattmann László szemészorvossal. A németújvári vár (güssingi) 500 évvel ezelőtt került a Batthyány család birtokába, ahol azóta is, évente több alkalommal a világ minden tájáról összegyűlnek a családtagok örvendezni. Az intézményrendszerünkhöz tartozó óvodákkal (a Bartóki székhelyintézmény, a Mátyás Király Utcai Tagóvodánk, a Molnaszecsődi Tagóvodánk, és a Horvátnádaljai Tagóvodánk munkatársaival) szakmai nap keretében első állomásként ellátogattunk Németújvár (Güssing) Sarlós-Boldogasszony templomába és megtekintettük a templom alatt elhelyezkedő temetkezési helyet, kriptát, a Batthyány család temetkezési helyét. Ott Coreth Mária Terézia névadónk koporsójára, tiszteletünk jeléül babérkoszorút helyeztünk el.

„A 17. században Batthyány (I.) Ádám rekatolizált, s ekkor építették az 1640-es években a ferencesek számára a kolostort és a templomot. Ő alakíttatta ki mai formájában a templom és kolostor alatt álló kriptát is családi temetkezési helyül. A 17. században kialakított kriptában eddig a Batthyány-család csaknem száz tagja talált végső nyughelyet.” A kripta leghíresebb halottja az 1870-ben született Boldog Batthyány- Strattmann László, a „szegények orvosa”, Coreth Mária Terézia hitvese, kinek földi maradványait boldoggá avatását követően a kriptából kiemelve a templom bejárata mellett helyeztek örök nyugalomra. A templomban szívélyesen fogadtak minket, ahol kedves vendégként tekintettek ránk. Köszönjük szépen a templom és a kripta megtekintésének lehetőségét. Ezt követően a várban tettünk látogatást, ahol meleg szeretettel fogadott minket a vár ügyvezető igazgatója.
Rövid ismertetője, és kedves szavait követően saját tempónkban tekintettük meg a várat. A magyarok iránti vendégszeretetet és a történelmi összekapcsolódást fedezhettük fel abban is, hogy a látogatók számára minden magyar nyelven is olvasható.

A templom után a várban tettek látogatást

Városszalónakra (Stadtschlainingba) siettünk tovább, ahol sajnos nem kaptunk bebocsátást az ottani Batthyány várba, mert éppen felújítások zajlottak, így Bozsokra haladtunk tovább, a Határmenti Vigadó étterembe, hogy finom falatokkal zárjuk le a napot. Móricz Péter, a körmendi múzeum igazgatója kísért minket a németújvári nevezetes helyekre, segítette kirándulásunk megvalósulását, látott el magyar nyelvű idegenvezetést, amit ismételten köszönünk számára. A körmendi Batthyány kultuszt erősítve a Coreth Mária Terézia emlékévhez csatlakoztunk kirándulásunkkal, erősítettük ezzel és ismertük meg a történelmet mélyebben.
Mindeközben építettük nevelőtestületeinken belül a hidakat a korosztályok és az intézmények között. Csodás napot zártunk.